Slapen tijdens de zwangerschap

Slapen tijdens de zwangerschap

Slapen eerste trimester (week 1 t/m week 13)

Het stijgende progesteron niveau kan ineens overweldigende slaperigheid veroorzaken, met name overdag. Misselijkheid, ook wel “ochtendziekte,” vind voor de meeste vrouwen ‘s ochtends plaats, maar kan ook gedurende de dag willekeurig toeslaan, zelfs ‘s nachts. Slapeloosheid kan dus optreden tijdens het eerste trimester, vaak veroorzaakt omdat de moeder in spé zich zorgen maakt over de combinatie van zorgen voor de kleine en werk, de veranderende status van de relatie met de partner of de gezondheid van de baby.

Slapen tweede trimester (week 14 t/m week 27)

Tijdens het tweede trimester, neemt de misselijkheid wat af en spelen hormonen minder op. Veel vrouwen vinden in deze periode wat verlichting en rust. Experts moedigen zwangere vrouwen aan het tweede trimester te genieten, en om zo veel slapen als ze de mogelijk te krijgen in plaats van de normale activiteiten te hervatten.

Slapen derde trimester (week 28 t/m week 37-42)

Het derde trimester is de lastigste periode qua slapen tijdens de zwangerschap. Het vaker moeten plassen, het onvermogen om comfortabel te liggen en uitputting van het vasthouden aan de dagelijkse routine, zorgen ervoor dat veel vrouwen worstelen om wakker te blijven. Rugpijn, spierpijn, en algemeen ongemak staan synoniem voor het derde trimester; het lichaam bereid zich voor op de geboorte.

Minder slaap, langere bevalling?!

Onderzoekers van de Universiteit van Californië in San Francisco zijn erachter gekomen dat vrouwen die minder dan zes uur per nacht slapen, 4,5 keer meer kans op een keizersnede hebben. Op basis van deze bevindingen, raden de onderzoekers artsen aan om het belang van zowel slaap kwantiteit als slaap kwaliteit met hun zwangere patiënten te bespreken.

Beste slaap postitie bij zwangerschap

Zwangere vrouwen kunnen het beste op hun zij slapen met hun knieën een beetje opgetrokken. Een kussen tussen de knieën kan een beetje tegendruk geven en zo druk op de onderrug verlichten. Slapen op je linkerkant verbetert de doorstroming van het bloed en voedingsstoffen naar de foetus alsook aan je baarmoeder en nieren. Probeer te voorkomen dat je voor langere tijd op je rug ligt. Dit is minder goed voor de foetus.

Opkomend maagzuur tijdens zwangerschap

Opkomend maagzuur (vaak ‘s nachts), wordt beschouwd als een normaal fenomeen van de zwangerschap. Echter, kunnen de symptomen hiervan erg vervelend zijn zeker als hierdoor de slaap verstoord wordt. Om dit tegen te gaan kan het helpen, om een extra kussen te gebruiken of het hoofdeinde iets omhoog te zetten. Ook het eten van milder voedsel overdag kan helpen.

Vaker wakker 's nachts

Studies hebben aangetoond dat tijdens het derde trimester, 97,3% van de vrouwen  gemiddeld 3,11 keer per nacht wakker worden.

'Rennen' in je slaap

In een andere studie, onder meer dan 600 zwangere vrouwen, bleek dat 26% symptomen van Rusteloze Benen Syndroom (RBS) ervoeren, een aandoening die wordt gekenmerkt door tintelend of pijnlijk gevoel in de benen. Gewoonlijk verergert dit ‘s nachts. RBS wordt gekenmerkt door onwillekeurige bewegingen van de benen, en uit zich vaak in trillen.

Snurken tijdens de zwangerschap

Slaapapneu is een slaapstoornis waarbij de ademhaling herhaaldelijk wordt onderbroken tijdens de slaap. Een opvallende kenmerk van slaapapneu is zwaar snurken onderbroken door lange pauzes, en dan hijgen of zelf een soort van stikken tijdens de slaap.

Dit fenomeen kan met name voorkomen bij vrouwen met overgewicht als ze zwanger worden. Slaapapneu kan daarom worden geassocieerd met complicaties tijdens de zwangerschap: zoals een te hoge bloeddruk in de 2de helft van de zwangerschap (zwangerschapshypertensie), zwangerschapsvergiftiging (pre-eclampsie), of een laag geboortegewicht.

Ook is het zo dat deze vrouwen vaak overdag meer moe zijn, dan vrouwen die geen slaapapneu hebben tijdens de zwangerschap. Als je zwanger bent en je denkt dat je aan slaapapneu leidt, dan is het verstandig om een afspraak te maken met je huisarts.

De beste slaappositie tijdens de zwangerschap

De meningen over het slapen op de linker of rechterzij tijdens de zwangerschap zijn verdeeld. Maar het staat vast dat slapen op je zij in ieder geval de beste slaaphouding is tijdens de zwangerschap.

Slapen op je zij kan ervoor zorgen dat je ruggengraat niet op de juiste manier ondersteund wordt, met name als je op een te zacht of juist te harde matras ligt.

Zelfs als je matras is relatief nieuw is, zal het extra gewicht door de zwangerschap ertoe leiden dat je heupen te diep in het matras duwen, waardoor je onderrug niet in de lijn ligt met de rest van de wervelkolom. Gedurende de dag heeft je onderrug het al hard te verduren. Het mag niet zo zijn dat je tijdens de slaap deze extra belast!

Let’s Sleep is ontworpen om voor ieder individu de juiste ondersteuning te bieden en is daardoor  ideaal tijdens de zwangerschap.


Onderstaande afbeeldingen geven weer hoe een Let’s Sleep matras kan worden aangepast naar jouw lichaam om zo de optimale support te bieden voor je rug.

Juiste samenstelling

Te hard

Te zacht


Met de 3 individuele blokken (of zone’s) kun je daar waar het nodig is extra steun creëren, waardoor je altijd op de juiste manier ligt en dus optimaal kunt rusten.  En mocht je gedurende de zwangerschap merken dat je toch niet helemaal ligt, kun je het bovendek eenvoudig openritsen en de blokken eenvoudig rouleren (de ene zone bied meer ondersteuning kan de andere).

Op deze manier kun je goed op je zij slapen. En na de zwangerschap kun je eenvoudig weer terug naar de normale configuratie (en vice versa mocht er nog een kleintje komen!).

>> Doe de zwangerschap slaapadvies test! Klik hier

DE BABY IS GEBOREN!

Hallo slaaptekort

Voor de meeste vrouwen, is het vinden van een volledige nachtrust ontzettend moeilijk zodra de kleine geboren is. Het is erg belangrijk voor zwangere vrouwen om het belang van slaap in te zien en te zoeken naar een effectieve oplossing – het liefst  zo vroeg mogelijk in hun zwangerschap – om toch voldoende slaap te pakken.

Je oude ik, of toch niet?

Het goede nieuws is dat, de meeste de slaap problemen ervaren door zwangere vrouwen weer verdwijnen zodra de baby geboren is. Toch is het raadzaam het slaappatroon in de gaten te houden na de bevalling, want een afwijkend patroon zou kunnen duiden op andere (nieuwe) klachten.

BRONNEN:

- 'Woman and Sleep' onderzoek - National Sleep Foundation
- Artikel: Sleep Deprivation during Pregnancy and Maternal and Fetal Outcomes: Is There a Relationship?
Fotocredits
Freepik

Deel dit bericht